Cum artificialul lapte praf ne indeparteaza de firesc, de actul fiziologic plin de dragoste, alaptarea!
“In lume, in fiecare ora, mor 1.000 de copii sub cinci ani, ceea ce inseamna ca anual decedeaza circa 8,8 milioane de copii. Jumatate din decesele menţionate sunt cauzate de MALNUTRITIE. Iar Romania, anual, pierde 10 copii dintr-o mie nascuti vii” declara UNICEF. Ne-am intrebat oare vreodata de ce? Si daca da, ne-a trecut prin cap sa ne gandim ca simplul fapt ca bebelusul este separat de mama imediat dupa nastere si hranit cu lapte praf ar putea fi una din cauzele acestei situatii dramatice? Tot la noi in tara, rata alaptarii exclusive pana la varsta de 6 luni este una foarte mica, 12.6%, si se pare ca rata alaptarii exclusive la externarea din maternitate este una si mai mica, undeva la 5%. Ne-am intrebat oare vreodata de ce? Si daca da, ne-am gandit vreodata ca poate acest lucru se datoreaza gestului “caritabil” al producatorilor de lapte praf, Nestle, Aptamil, Nutricia, Humana, Milupa, Novalac, etc, care distribuie la discretie lapte praf in spitale si maternitati?
OMS, UNICEF, dar si autoritatile nationale spun ca substituentii de lapte matern, fie ca e vorba de suculet, de compoturi, de lapte praf, de orice produs alimentar care inlocuieste laptele matern, sa nu fie dat fara recomandarea medicului. Si cu toate acestea, inca de la nastere, TOCMAI cadrele medicale, mult prea multe dintre ele, descurajeaza alaptarea, actionand in favoarea intereselor financiare ale sponsorilor lor, Nestle, Milupa, Aptamil, Nutricia, Humana, Novalac, Hipp, si nici decum in virtutea unei alimentatii naturale, sanatoase a copilasilor nostri.
Nimeni nu ignora importanta laptelui praf in acele cazuri rare cand mama nu poate alapta (fie mama a murit, fie copilul este prematur, fie mama sufera de o boala care necesita tratament chimic si e de preferat sa nu alapteze) sau pur si simplu nu vrea, si este o alegere ce trebuie respectata. Dar de aici si pana la a recurge la promotii comeriale pentru a indemna mamele sa-si hraneasca copilasii cu lapte praf si de ai priva de dragostea materna ce se transmite prin alaptare, este o mare diferenta.
Strategiile de marketing sunt foarte parsive si profita de faptul ca fiecare parinte isi doreste ce este mai bun pentru propriul copil. Profita de lipsa de incredere in propriul lor corp, conditionati fiind de multe ori de catre cadrele medicale, de apropiati, si de frica de necunoscut. De cate ori nu am auzit “Vai! Plange copilul! Esti sigura ca se satura cu laptele tau? Esti sigura ca este suficient de bun laptele tau?! Daca nu ii ajunge si se deshidrateaza copilul?!”
Pe toate cutiile de lapte praf si pe site-urile producatorilor de lapte praf citim cum alaptarea exclusiva este recomandata, si cu toate acestea, aceleasi etichete descriu laptele praf, adica hrana artificiala ca fiind “un start natural, un start sanatos”! Aceasta forma de manipulare subtila si cinica, as putea spune, descurajeaza mamele sa alapteze, le indeparteaza de ele insele, le indeparteaza de maternitate, le detaseaza de bebelusii lor, dar in schimb le inoculeaza frica de incapacitate.
Pediatrul este adesea solicitat, in diverse moduri, de strategia de marketing a industriei producatoare de lapte praf, de a recomanda si oferi produse care, uneori, nu coincid cu interesele pacientilor. Utilizarea laptelui praf nu poate si nu trebuie sa fie un instrument oferit pediatrului sau medicului de familie in vederea unei nutritii mai echilibrate. Pediatrul ar trebui sa propuna un stil de viata sanatos, o alimentatie naturala, sugerand o intarcare blanda, atunci cand copilul si/sau mama si-o doresc. Si daca laptele praf trebuie folosit doar la recomandarea medicului pediatru/neonatolog, de ce atunci il gasim de voie pe rafturile oricarui magazin alimentar? De ce nu gasim acest lapte praf doar in farmacii?
Compozitia laptelui matern nu a fost descoperita. In schimb, in comunicarea directa cu publicul, se proclama cu voce raspicata ca au dezvoltat o compozitie a laptelui praf foarte apropiata de cea a laptelui matern. Sau ca laptele praf ar avea avantajul de a „oferi un aport mai mare de acizi grasi vegetali, fier” si microelemente asa cum spun unele anunturile publicitare.
Este bine stiut faptul ca laptele matern isi modifica compozitia dupa nevoile copilului, adaptandu-se practic nevoilor lui nutritionale, este un lapte personalizat, in timp ce laptele praf are o compozitie standard care se da tuturor bebelusilor, indiferent de nevoile lui nutritionale.
In zilele noastre ne putem “bucura” si de atat de renumitul lapte “de crestere” pentru copii de la 1 la 5 ani. Acesta contine mai putine grasimi si proteine in timp ce este mai bogat in vitamine si minerale (fier, zinc) fata de laptele de vaca. Uneori este imbogatit cu zahar si arome (vanilie ciocolata).
Nu a fost demonstrat inca, daca aceste tipuri de lapte au caracteristici nutritionale care sunt importante pentru a proteja sanatatea copiilor. Nu exista studii independente care sa dovedeasca utilitatea lor. Atat OMS cat si EFSA (European Food Safety Agency) sustin acest lucru.
In plus, imbogatirea laptelui de crestere cu vitamine si minerale poate duce la un exces in detrimentul altor micronutrienti. Mamicile sunt intr-o goana continua pentru a-i asigura necesarul de vitamine si minerale puiului nestiind ca un surplus este la fel de daunator ca o carenta. Gustul dulceag, determinat de marele continut de zahar, ar fi needucativ, invatandu-i pe copii sa isi doreasca mancaruri dulci. V-ati intrebat vreodata cat zahar primeste un bebelus numai din lapte praf?
Codul International de Marketing al Substituentilor de Lapte Matern
OMS si Unicef au elaborat un document, Codul de Marketing al substituentilor de Lapte Matern, prin care isi propune sa protejeze si sa promoveze alaptarea asigurand o comercializare si distributie corespunzatoare a substituentilor de lapte matern. Codul tinteste ca fiecare sa primeasca informatii obiective si nepartinitoare despre hranirea copilului. Acest cod a fost semnat in Romania in anul 1982.
Codul se aplica tuturor substituentilor de lapte matern, fie ca reprezinta o inlocuire partiala sau chiar si totala a laptelui matern. Substituentii de lapte matern pot include alimente si bauturi precum:
• laptele praf pentru sugari
• iaurturi
• cereale pentru sugari
• borcanele cu mancare
• legume asortate
• ceaiuri si sucuri
• lapte praf follow-up
Codul se mai aplica si biberoanelor, tetinelor, si suzetelor.
Conform Codului International de Marketing al Substituentilor de Lapte Matern:
• Este interzisa publicitatea substituentilor de lapte matern
• Este interzis sa se dea gratuit mostre mamelor, familiilor sau angajatilor din domeniul sanatatii
• Este interzis promovarea substituentilor de lapte matern, de exemplu: afisarea produselor, expunerea afiselor sau distribuirea de materiale promotionale
• Este interzis sa se dea cadouri sau mostre angajatilor din domeniul sanatatii
• Este interzisa furnizarea gratuita sau ieftina a substituentilor de lapte matern in spitale, policlinici, cabinete medicale
• Materialele educationale si informationale trebuie sa explice beneficiile alaptarii, riscurile pentru sanatate ale hranirii cu biberonul, si cheltuielile folosirii laptelui praf.
• Etichetele substituentilor de lapte matern trebuie sa arate in mod clar superioritatea alaptarii, nevoia unui sfat din partea unui medic si un avertisment cu privire la pericolele pentru sanatate.
• Este interzisa folosirea pozelor cu copii sau alte imagini, texte care idealizeaza utilizarea laptelui praf.
• Produsele necorespunzatoare, cum ar fi laptele condensat indulcit, nu ar trebui sa fie promovate pentru bebelusi.
• Toate produsele trebuie sa fie de inalta calitate (in conformitate cu standardele impuse de Codex Alimentarius), cu datele de expirare si sa tina cont de conditiile climatice si de depozitare ale tarii in care acestea sunt utilizate.
• Informatiile despre substituenti trebuie sa fie concrete si stiintifice.
Documentarul „Pasi spre Constientizare” (Indraznesc sa alaptez 2) o productie Lion Mentor Association, realizat de Irina Thiery, pe langa prezentarea in ansamblu a alaptarii, patologiile sanului si pozitiile propice acestui act fiziologic, descrie si violarile, deloc mascate, dar constante, ale codului international de marketing de catre companiile de lapte praf, Nestle, Milupa, Nutricia, Humana, Vovalac, si nu numai.
Cine observa aceste violari si doreste sa le raporteze, poate sa o faca fie pe pagina IBFAN, fie trimitandu-ne un emai la contact@LionMentor.ro , iar noi le vom transmite mai departe persoanelor specialiste in aceste demersuri.
Pentru mai multe detalii despre cod si violarile mascate si mai putin mascate ale producatorilor de substituenti ai laptelui matern, intrati pe site-ul IBFAN.
Revenim cu vesti bune, pe data de 21 Octombrie 2015, legea privind reglementarea marketingului substituentilor de lapte matern a fost votata in Plenul Camerei Deputatilor cu 275 de voturi ‘pentru’, 0 împotrivă și 4 abțineri. Senatul României a votat legea acum 4 ani. Legislatia exista, acum ramane sa ne facem si noi temele, pentru ca este de datoria noastra morala sa raportam orice incalcare a acestei legi!
Cunoaterea este puitere!
Irina Thiery,
Lion Mentor Association