“Daca nu consumi, nu existi” pare a fi deviza lumii in care ne invartim, pana si intr-o tara saraca precum Romania unde penuriile mari si dese nu reprezinta un element de noutate. Consumerismul si multitudinea de lucruri si nu doar lucruri mercantile ne ridica nu doar noua, adultilor, probleme si semne de intrebare, ci si copiilor sau adultilor in devenire. Piata este de la zi la zi mai diversificata, tentatiile sunt pretutindeni, ceea ce nu face decat sa ingreuneze lucrurile. Cum sa ne gestionam bugetul mai bine si cum sa “predam” asta unui copil? La aceasta intrebare, precum si la cele de mai jos si la multe altele, vor incerca sa raspunda gazdele evenimentului de educatie financiara pentru parinti si copii Liber la educatie sau educatie la liber? 2018, Gáspár György, Oana Moraru si Adrian Asoltanie.
Astfel, cea de-a doua editie a acestui eveniment va avea loc pe 19 mai, intre orele 10 – 14, la hotel Pullman.
Adrian Asoltanie trainer, speaker si antreprenor de aproape 20 de ani, a binevoit sa ne raspunda la cateva intrebari pe tema data, dezvaluind totodata si o mica parte din informatiile pe care le vor primi participantii la eveniment.
Lion Mentor (L.M): Cum sa ne educam copilul sa nu se lase influentat si captiv tentatiilor intalnite la tot pasul? Cum ii explicam ca trebuie sa puna pragmatismul inaintea modei sau a lucrurilor nefolositoare?
Adrian Asoltanie (A.A): Am observat ca cea mai eficienta metoda este sa sprijini copiii sa castige personal si sa gestioneze proprii bani. De asemenea, la astfel de “tentatii”, copilul trebuie invitat sa suporte macar 50% din pretul “dorintei”. O sa constatati ca va face o evaluare mult mai matura a achizitiei cand e vorba de banii munciti/ castigati personal. Uneori va ceda impulsului, dar si aceste momente sunt lectii importante despre valoare, risipa, rabdare, alegeri… E mai bine sa invete acum din greseli de 10 RON decat mai tarziu ca adult din greseli de 10.000 EUR. Mesajul din partea parintilor ar trebui sa fie: “Inteleg ca-ti doresti o kendama de 200 RON. Exista si variante mai ieftine? Daca tu pui jumatate pun si eu jumatate”. Mofturile pana in 10 – 20 RON ar trebui sa poata fi sustinute doar de catre copil dupa varsta de 6-7 ani. Responsabilitatea parintilor sunt nevoile. Dorintele ar trebui impartite sau transferate integral “doritorului”.
De aceea am creat sistemul cu 3 plicuri Money Map Junior:
- ECONOMII 50% – cei mai valorosi bani pentru obiectivele/ visele cele mai importante (bicicleta, telefon, consola, laptop, hooverboard, etc) Acest plic invata copilul sa aiba rabdare, sa planicife, sa stabileasca obiective, sa astepte…
- MICI CHELTUIELI 40% – banii de cheltuiala pe mici placeri, dulciuri, carti, bilete la teatru, film, jucarii. Acest plec invata copilul sa cheltuie cu cap, sa evalueze, sa aleaga, sa compare, sa cumpere maximum de valoare pentru banii personali. Un copil cheltuie cu totul diferit banii personali sau banii parintilor. O sa fiti surprinsi de maturitatea deciziilor luate pe „banii lor”.
- FAPTE BUNE / DONATII 10% – acest plic ajuta copilul sa se gandeasac si la altii, dezvolta altruismul, generozitatea…
Acest sistem transfera copilului suficienta putere si responsabilitate incat sa-i puna mintea la contributie, sa caute solutii. Ce invata copilul care primeste o bicicleta pe care nici n-a apucat sa si-o doreasca?! Ce invata un copil care munceste si strange cu rabdare 6 luni banuti pentru visul lui? Am recompensat intotdeauna efortul copiilor nostri contribuind la achizitiile lor majore. Dar mandria de a-si cumpara singuri ce-si doresc si grija pe care o au cu obiectele respective sunt nepretuite.
L.M: Este bine sa le dam copiilor exemple de oameni saraci sau cu o situatie materiala mai putin favorabila ca a lor?
A.A: De multe ori, copiii cu posibilitati considera ca toti traiesc ca ei. Ar trebui sa experimenteze si contactul cu alti copii mai putin norocosi. Implicarea in actiuni/ proiecte caritabile pentru copii orfani/ saraci poate deveni un obicei frumos. Plicul de donatii alaturi de haine, jucarii si carti devine contributia lor directa la imbunatatirea vietii celor lipsiti de posibilitati. In felul asta vor capata o perspectiva corecta si reala asupra lumii in care traiesc. Intalnesc de multe ori la cursurile pe care le sustin in scoli copii care isi doresc iPhone X de 50 RON sau fidget spinner de 400 RON si li se pare normal sa le primeasca in saptamana in care s-au lansat in SUA.
L.M: Ce le spunem copiilor atunci cand se demotiveaza din cauza lipsei de egalitate si de egalitate de sanse si cand realizeaza ca cei bogati castiga chiar si atunci cand nu merita in fata celor mai putin bogati sau chiar saraci?
A.A: Comparatia cu ceilalti este una din poverile copilariei. Rolul parintelui este de a gasi talentul unic pe care il are fiecare copil si care il va detasa net de oricine altcineva. Focusul ar trebui sa fie pe “ce putem sa facem noi, la ce suntem noi buni, ce ne place sa facem” pentru ca atunci apare performanta, rezultatele, valoarea. Mai trebuie explicat ca intotdeauna va exista cineva mai “special” – cursa cu toti ceilalti nu poate fi castigata. Cursa cu tine insuti insa, e mult mai productiva. Combinate cu principii morale solide: adevar, munca, cinste si respect, copilul va dezvolta o coloana vertebrala puternica si un scut de protectie rezistent.
L.M: Cum vi se pare „povata” de a nu cheltui atunci cand nu produci sau de aceea de a cheltui jumatate din cat castigi?
A.A: Acesta e unul din principiile de baza in gestionarea banilor personali: “cheltuie mai putin decat castigi”. Economisirea si investirea sunt 2 muschi care trebuie exersati de mici. Primul ne fereste de probleme mai mici sau mai mari ale vietii. Al doilea ne duce spre prosperitate pentru ca banii investiti muncesc pentru noi si noaptea si in weekend si de sarbatori. Ambele construiesc rabdare, viziune pe termen lung, rezistenta la tentatii punctuale, stabilirea unor obiective mari, realism – toate sunt elemente de baza ale succesului adultului de mai tarziu.
L.M: Cu ce sa incepem atunci cand vrem sa ne educam copilul in spiritul respectarii si prioritizarii valorilor importante si in directionarea acestuia spre evolutia si nevoile de baza ale umanitatii?
A.A: Sistemul de 3 plicuri ajuta in acest sens. Pe primul loc punem obiectivele importante, abia apoi vin micile placeri. Nu-i uitam nici pe cei mai putin norocosi din jurul nostru. In felul asta sunt satisfacute cele 3 functii esentiale ale banilor: echilibrul si cresterea pe termen lung, bucuriile pe termen scurt si generozitatea/ implicarea sociala.
L.M: Cum le explicam copiilor gap-ul dintre castigurile celor care au invatat si au muncit/ muncesc mai putin sau mult mai putin si cei care au invatat si au muncit/ muncesc mai mult sau mult mai mult si raportul invers al acestor castiguri?
A.A: Eu le explic copiilor ca exista 3 surse ale banilor: 1. Munca & Energia – vorbim de munca fizica – meseriile mai degraba manuale (zidar, fermier, miner…). 2. Educatia & Creativitatea – meseriile care presupun multa educatie sau un talent special (doctor, avocat, architect, artist…) si 3. Timpul & Rabdarea – combinate cu educatia, timpul si rabdarea sunt principalele resurse ale investitorilor, cei care sustin afaceri si idei valoroase pentru societate, dau de munca la sute si mii de oameni. Copiii vor intelege ca pe masura ce adaugi educatie si rabdare poti face trecerea de la munca grea pe bani putini la activitati din ce in ce mai usoare dar mai valoroase pentru societate si deci mai bine platite.
Eu explic mereu la cursuri ca banii vin atunci cand ajuti PE ALTCINEVA, cand faci viata mai frumoasa sau mai usoara ALTCUIVA. Cu cat vei reusi sa faci asta pentru cat mai multi oameni, cu atat mai prosper vei fi. Exemplele sunt le indemana: daca faci meditatie cu un copil – castigi 50 RON. Daca tii lectii cu 30 de copii, castigi un salariu lunar mai mare. Scrii o carte sau faci un curs online de care beneficiaza mii de oameni – castigi mult mai multi bani. Sau diferenta intre zidarul care ridica un perete fata de inginerul care proiecteaza cladirea si mai departe investitorul/ proprietarul care conduce fabrica, ofera slujbe la sute de oameni si produse la sute de mii de clienti.
Copiii reusesc sa inteleaga aceasta evolutie si faptul ca ea se face prin educatie, gasirea si dezvoltarea talentelor unice pe care fiecare le are la care se adauga multa rabdare si timp. Nimic valoros nu se construieste fara ingrediente bune sau peste noapte.
L.M: Cum sa ne invatam copiii sa economiseasca? Ce exemple si studii de caz sa folosim?
A.A: Primul pas – ar trebui sa transferam inapoi copiilor dorintele lor si sa le dam puterea de a si le satisface singuri. Cand copiii primesc tot felul de obiecte, care mai de care mai “trendy”, chiar inainte de a si le fi dorit, ei nu au cum sa invete importanta economisirii. De ce ar face-o? E vreun adult care ar strange bani pentru casa sau masina daca le-ar primi gratis de la parinti chiar inainte sa si le doreasca sau imediat ce au pronuntat cuvantul respectiv?
Exemplele vin chiar de la copii, lucram cu materialul clientului. Ei trebuie lasati sa-si doreasca cu adevarat un lucru, pastrata o perioada de test care sa verifice daca e o nevoie/ dorinta reala sau doar un moft pe care l-a vazut la un coleg sau la TV. Daca dorinta persista si e puternica, atunci copilul ar trebui sa fie invitat sa se implice direct in atingerea obiectivului. As recomanda parintilor sa intoarca elegant primele mentiuni ale dorintei: “Am inteles ca iti doresti o bicicleta. E o achizitie importanta si trebuie planificata. Cum zici sa facem? Ce solutii propui?”. Aceasta intoarcere da copilului prilej de reevaluare e dorintei, de gandire, de cautare de solutii, optiuni… Puterea si responsabilitatea revine la el. Daca vine cu propuneri si solutii e perfect. Urmeaza si implicarea personala – efortul personal de munca, timp, rabdare, bani – contributia copilului la atingerea obiectivului. Daca e dispus sa puna 50% din pret, inseamna ca e implicat in achizitie, o va folosi responsabil, va reprezenta ceva.
Aceste etape sunt EXTREM de importante, dupa parerea mea. Comparati procesul asta cu scena: “Vreau bicicleta!” urmata de “Iti iau in weekend!” sau “surpriza” unei tablete sosite inainte ca juniorul sa-si fi manifestat dorinta si vom vedea ca parintii “sar” momente si lectii vitale pentru caracterul copilului. Cu regret va spun ca am intalnit copii care dadeau cu telefoanele de pamant sau de banca pentru ca aparuse un model mai nou si parintii ar fi inlocuit imediat un telefon stricat. Daca ar fi contribuit personal cu 400-500 RON stransi cu munca si rabdare in 6-12 luni… alta ar fi fost atitudinea, a conchis Adrian Asoltanie.
Educatia financiara a copiilor nu tine insa doar de bani, ci mai degraba are legatura cu formarea de convingeri si valori pentru viata. Inca de la varsta de 4 ani a copilului putem incepe educatia financiara. Asa ca safe the date: 19 mai, ora 10 la hotel Pullman ne vedem la evenimentul Liber la educatie sau educatie la liber? 2018, cu Gáspár György, Oana Moraru si Adrian Asoltanie.
Inscrieri la eveniment
Inscrierea la evenimentul Liber la educatie sau educatie la liber? – 2018 se poate face pe pagina de facebook a evenimentului, sau prin e-mail la adresa catrinel.petre@mozaicmedia.ro.
Pretul este de 100 lei.
20% din valoarea incasarilor din bilete se redirectioneaza catre partenerul caritabil al evenimentului, United Way Romania – organizatie care desfasoara programe de integrare sociala si profesionala pentru tineri si adulti din medii defavorizate.
Cunoasterea este putere!
Lion Mentor Association