Cred ca suntem pe cale sa cream o traditie, aceea ca la trei – patru luni sa stam de vorba cu Gáspár György, psiholog clinician si psihoterapeut relational. Daca la primul interviu am vorbit despre relatia de cuplu, cum sa ne iubim nu doar imperfectiunile, dar si relatiile si partenerii, dezvoltandu-ne inteligenta relationala, la al doilea interviu am discutat despre psihologia nasterii, analizand modul in care gravida isi traieste sarcina, travaliul si nasterea si ce impact are experienta nasterii asupra sanatatii ei si a copilului, si totodata asupra dinamicii familiei. Iar acum, la cel de-al treilea interviu in pragul conferintei “Liber la educatie sau educatie la liber?” din 11 iunie, am stat de vorba despre dorinta parintelui de a-i excela copilul in viata.
Suntem cu totii martori a milioane de conversatii telefonice sau face-to-face dintre parinti si prieteni despre cat de mult sau putin invata copiii lor, despre cat de bine invata, despre multiplele activitati extra-scolare ale copiilor lor, despre programul cat mai incarcat al copiilor din timpul vacantei, fie ea de iarna sau de vara.
Parintii isi doresc ca copiii lor sa exceleze emotional, fizic si academic. Cu toate acestea, impingerea copilului spre excelenta la nivel academic poate avea repercursiuni surprinzatoare si neasteptate. Multi copii se dezvolta intr-un mediu social si academic dificil, dar nu toti. Atitudinea emotionala si mentala a copilului fata de scoala, parinti si cand se afla sub orice fel de presiune, pot fi puse in pericol de acei parinti care nu le ofera copiilor suficient timp sau libertate pentru a fi ceea ce sunt- copii.
Ce determina un parinte sa puna presiune pe copil sa performeze? Presiunea spre a face performanta este una dintre mostenirile aduse de acasa si uneori din scoala, din perioada in care iubirea parinteasca era exprimata prin mesaje de genul – nu te multumi niciodata cu ceea ce ai; nicio imperfectiune nu poate fi tolerata; daca esti cu adevarat bun, trebuie sa se vada asta in tot ceea ce faci. Din nefericire, in lipsa unei analize personale sau a unei constientizari, ca adulti avem tendinta de a ne transforma din victime in abuzatori – din rolul copilului vulnerabil, ne transformam in cel al adultului rational si pragmatic, care si-a betonat durerea in suflet si care daca si-ar permite sa simta orice emotie „stie” ca suferinta copilariei ar fi prea coplesitoare.
Care este profilul psihologic al parintelui care pune presiune pe copil sa performeze? Este povestea celor mai multi dintre noi, a copiilor invizibili crescuti cu pedepse, conditionari si lipsa de caldura umana. La maturitate, unii dintre noi ne uitam cu mandrie la drumul parcurs si daca am ajuns departe purtam in suflet credinta ca presiunea si exigenta parintilor ne-au adus pana aici; daca cumva ne-am prabusit psihologic si nu ne-am adunat cu prea multe realizari, adesea ne pitim in spatele copilului din viata noastra si ii cerem lui sa performeze si in locul nostru. Este clar ca in ambele situatii, profilul psihologic este creionat de suferinta neexprimata a copilului interior; a acelor parti din noi care au fost date uitarii si ale caror costuri le vor plati mai multe generatii la rand. Noi stim deja ca trauma calatoreste in timp, aceasta nu se opreste pana nu-si aduna cineva curajul de a o recunoaste, analiza, ajungand astfel la o revolutie psihologica si relationala. Celor interesati de aprofundarea acestui subiect si de descoperirea unor instrumente care pot facilita constientizarea le recomand cu toata increderea cartea „Copilul invizibil” si cursul online cu acelasi titlu, ambele disponibile pe platforma paginadepsihologie.ro.
Care sunt repercursiunile impingerii copilului spre performanta? Multi dintre acesti copii chiar pot ajunge sa faca performanta, dar cu niste costuri de neimaginat. Acestia sunt tinerii care, desi au fost sefi de promotii, clacheaza la facultate; care devin adesea inadaptati social sau ajung consumatori fideli ai serviciilor de psihoterapie. Desigur, am putea spune ca ce bine ca ajung in cabinetele de psihoterapie, dar cei mai multi ajung fara sa stie ca in spatele unor adictii, tulburari emotionale si comportamentale, a violentei domestice sau a nefericirii cronice se ascunde drama copilului interior.
Cum isi poate gasi un parinte echilibrul intre cat de mult trebuie sa-si incurajeze si provoace copilul si cand trebuie sa se retraga? Nu cred in cuvantul echilibru si consider ca acesta este un sinonim pentru perfect – un alt cuvant care ascunde setea de performanta. Eu sunt adeptul flexibilitatii, a prezentei constiente si a unei vieti traite din plin, ceea ce implica sa ne permitem a experimenta viata cu incredere. Parintele constient stie si intuieste, ca la varste diferite copii au nevoi diferite, ei au nevoie de comportamente si manifestari variante. De asemenea, acesta observa cu atentie dezvoltarea copilului si stie ca oricat de mult si-ar dori nu este drept si nici uman sa il forteze pe copil spre un anumit drum. O alta descoperire, din realitatea vietii de zi cu zi, este si aceea ca un parinte impacat cu sine, care a facut pace cu trecutul si nu mai este bantuit de demonii copilariei va gasi, uneori cu putin ajutor ce-i drept, forta pentru a-i permite copilului sa traiasca din plin. Acestia sunt adultii care raman conectati la copil, care asculta mult si vorbesc doar cand este nevoie, care isi accepta vulnerabilitatea, isi permit sa greseasca si apoi sa invete din greseli, stiind ca – Succesul nu este final, esecul nu este total, tot ceea ce conteaza este curajul de a merge mai departe (W. Churchill)
Ce sfaturi dai parintilor? De obicei evit sa dau sfaturi, stiu ca acestea nu au nicio valoare daca nu sunt cerute; insa daca sunt interesati de starea de bine a copiilor lor si a vietii de familie, ii asteptam cu mare drag la evenimentul din 11 iunie – Liber la Educatie sau Educatie la Liber?
Raspunsurile la intrebarile: „cat de mult trebuie sa-i impingem de la spate pe copiii nostri pentru ca ei sa invete lucrurile care conteaza in viata”, sau „ce decidem azi, ca parinti, ca sa nu regretam maine ca bunici, ce nu facem azi ca sa poata face ei, copiii nostri, in viitor?” precum si multe altele le veti afla in cadrul conferintei Liber la Educatie sau Educatie la Liber? din 11 iunie.
Acest eveniment isi propune sa ofere o perspectiva clara si practica asupra relatiei dintre copii si parinti, in ceea ce priveste educatia. Vom avea placerea sa-i ascultam ca speakeri, ca specialisti, ca antrenori ai bunei educatii pe Oana Moraru, Gaspar Gyorgy si Carmen Lica prezentand psihologia copiilor in raport cu scoala, oferind idei usor de aplicat pentru schimbarea perceptiei lor in bine si ne vor veni in ajutor cu recomandari utile. Evenimentul isi propune sa imbunatateasca relatia dintre noi si cei mici, abordarea educatiei din perspectiva lor, dar si rezultatele lor de la scoala.
Ca special-guest, Larisa Petrini ne va indruma prin experienta sa, cu sfaturi legate de sanatatea copiilor nostri.
La conferinta “Liber la educatie sau educatie la liber?” sunteti invitati alaturi de copiii vostri, care vor avea parte de multe activitati si workshop-uri, chiar in sala alaturata. Aceleasi informatii, precum cele transmise catre parinti, le vor fi prezentate si lor insa pe intelesul lor, prin joaca.
“Educație la liber sau liber la educație” este un eveniment dedicat tuturor parintilor care isi doresc sa inteleaga ritmul in care copiii invata, dar si metodele de imbunatatire a studiului in functie de stilurile lor de invatare;
Totodata, se adreseaza parintilor, dar si copiilor care se simt coplesiti de avalansa de cunostinte din cadrul scolii romanesti si de valurile de teme de peste weekend;
La conferinta “Educație la liber sau liber la educație” vezi auzi o serie de explicatii in ceea ce priveste dezinteresul copiilor pentru scoala, frica de note si lipsa de continut si informatie concreta in urma studiului.
Programul evenimentului :
Registration 09:00-10:00
Panel 1 10:00-11:45
• Gaspar Gyorgy, Psihoterapeut relaţional
• Carmen Lica, Director Executiv CEDP
COFFEE BREAK 11:45-12:15
Panel 2 12:15-14:00
• Larisa Petrini, Health Coach si ambasador Jamie Oliver
• Oana Moraru, Consultant educational
Unde :
La hotel Sheraton, Bucuresti
Atelierele vor fi sustinute de catre StepByStep.
Asadar, ne vedem pe 11 iunie la ora 10 la conferinta „Liber la educatie sau educatie la liber?”
Cunoasterea este putere!
Lion Mentor Association