Camera Deputaților a votat prezenta lege Plx 734/ 2011 privind reglementarea marketingului a substituenților de lapte matern în data de 21 Octombrie 2015, 4 ani după ce a fost propusă. Proiectul a primit 275 de voturi ‘pentru’, 0 împotrivă și 4 abțineri. Plenul Camerei Deputaților a fost susținut de către doamnele Roberta Anastase, Claudia Boghicevici și Cristina Pocora.
LEGEA Plx 734/ 2011 privind reglementarea marketingului substituenților de lapte matern
Camera Deputaților a votat prezenta lege Plx 734/ 2011 privind reglementarea activității de marketing a substituenților de lapte matern în data de 21 Octombrie 2015, 4 ani după ce a fost propusă. Proiectul a primit 275 de voturi ‘pentru’. 0 împotrivă și 4 abțineri. Plenul Camerei Deputaților a fost susținut de către doamnele Roberta Anastase, Claudia Boghicevici și Cristina Pocora.
Capitolul I Dispozitii generale si definitii
Art. 1. – (1) Prezenta lege reglementeaza cadrul legal privind marketingul substituentilor de lapte matern, precum si practicile aferente acestuia.
(2) Prezenta lege se aplica urmatoarelor produse, denumite in continuare
produse vizate:
a) substituenti de lapte matem, inclusiv formulele de inceput si de continuare;
b) alte produse, alimente si bauturi pe baza de lapte, inclusiv alimentele complementare administrate cu biberonul, cand sunt comercializate sau prezentate sub orice alt mod, ca fiind adecvate pentru inlocuirea totala sau partiala a laptelui matern;
c) orice aliment lichid, semisolid sau solid destinat administrarii sugarilor in primele 6 luni de viata sau fortifianti ai laptelui matem;
d) biberoane, tetine, suzete, cani speciale pentru sugari, mameloane artificiale, pompe de muls sau alte ustensile similare;
e) orice alte produse similare.
Art. 2. – Prezenta lege are la baza principiile Codului International de Marketing al Substituentilor de Lapte Matern, adoptat la a 34-a editie a Adunarii Mondiale a Sanatatii, prin Rezolutia nr. 34.32 din 21 mai 1981.
Art. 3. – (1) Obiectivul prezentei legi consta in asigurarea unei nutritii adecvate si sanatoase pentru sugari si copii de varsta mica, prin protectia si promovarea alaptarii, in vederea ameliorarii starii de sanatate a acestora, acordand mai multa atentie in special serviciilor prenatale si postnatale, dar si asigurand
utilizarea corecta a substituentilor de lapte matern, atunci cand acestia sunt necesari, prin reglementarea marketingului lor corespunzator si prin furnizarea de informatii consistente, obiective si accesibile, intr-o forma adecvata publicului.
(2) Prezenta lege protejeaza si promoveaza alaptarea exclusiva a sugarilor pana la varsta de 6 luni si continuarea alaptarii copiilor de varsta mica pana la varsta de minimum 2 ani, in conformitate cu concluziile si recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Art. 4. – In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) alaptare – hranirea copilului la sanul mamei sau cu lapte matern colectat;
b) alaptare exclusiva – hranirea copilului numai cu lapte matern, fara apa, ceai sau alte bauturi, ori alte alimente, fie lichide, semisolide sau solide, cu exceptia administrarii, in cazul in care sunt necesare, a medicamentelor, vitaminelor sau a mineralelor;
c) alaptare la cerere – hranirea copilului cu lapte matern ori de cate ori acesta si si manifesta dorinta de a fi hranit;
d) aliment complementar – orice aliment produs industrial in concordanta cu normele si standardele internationale, precum si recomandarile UNICEF si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii, care este potrivit ca o completare, pe langa laptele matern sau preparatele pentru sugari, in momentul in care acestea nu mai satisfac suficient cerintele nutritionale ale sugarului sau ale copilului de varsta mica;
e) ambalaj – orice forma de impachetare a produselor in scopul vanzarii drept un element normal de comercializare, inclusiv simpla invelire;
f) componenta a sistemului de sanatate – orice institutie publica sau privata ori organizatie guvernamentala sau neguvernamentala care face parte din sistemul de sanatate;
g) copil de varsta mica – copil cu varsta cuprinsa intre 1 si 3 ani inclusiv;
h) distribuitor – orice persoana fizica sau juridica, din sectorul public sau priyat, implicata in activitati (directe sau indirecte) de comercializare cu ridicata sau cu amnuntul a produselor vizate;
i) eticheta – orice marcaj, imagine sau material descriptiv, scris, imprimat,
stantat, marcat, gofrat, litografiat, tiparit, gravat, ilustrat, evidentiat pe un ambalaj sau atat unui ambalaj al oricarui produs vizat;
j) formula de continuare – orice substituent de lapte matern care este destinat alimentatiei sugarilor concomitent cu introducerea unei alimentatii complementare corespunzatoare si care constituie principalul element lichid dintr-o alimentatie diversificata a acestor sugari, fiind adaptat la caracteristicile lor fiziologice;
k) formula de inceput – orice substituent de lapte matern, care este destinat alimentatiei sugarilor in primele luni de viata si care satisface complet, prin sine insusi, nevoile nutritionale ale acestor sugari, fiind adaptat la caracteristicile lor fiziologice, pana la introducerea unei alimentatii complementare corespunzatoare;
1) marketing – promovarea, distribuirea, comercializarea produsului, precum si publicitate, relatii publice si servicii de informare cu privire la produs;
m) membru de familie – sot, ruda pana la gradul al II-lea sau ruda a sotului pana la gradul al II-lea;
n) mostrii – un produs unic sau o cantitate mica dintr-un produs oferita gratuit;
o) personal de marketing – orice persoana angajata de un producator sau distribuitor, a carei activitate este remunerata de un producator sau distribuitor, ori care este coordonata sau controlata de acesta ori subordonata acestuia, pe baza unei conventii;
p) personalul din sistemul de siiniitate – orice persoana, indiferent daca este specializata sau nu, care lucreaza intr-o componenta a sistemului de sanatate, inclusiv persoanele care desfaoara activitati de voluntariat neremunerate in cadrul acestor componente;
q) plasare de produse -orice forma de comunicare comerciala audiovizuala constand in includerea unui produs, serviciu sau a marcilor acestora ori referirea la acestea, prin inserarea in cadrul unui program, in schimbul unei plati sau contraprestatii;
r) produciitor – orice persoana fizica sau juridica din sectorul public sau privat, implicata in realizarea/fabricarea produselor vizate, direct sau indirect, printr-un agent sau printr-o alta persoana fizica sau juridica coordonata sau controlata de aceasta, ori avand un contract cu aceasta;
s) promovare – comunicare ori recomandare realizata pe orice cale, activitate comerdala sau orice alta actiune, inclusiv reclama, care are drept scop, rezultat sau rezultat potential, determinarea ori incurajarea publicului sau a unei persoane sa cumpere ori sa foloseasca un produs, sau creterea cererii ori a consumului unui produs, direct sau indirect;
t) reclamii – publicitate realizata pe diverse cai: presa sau alte publicatii scrise, televiziune, radiodifuziune, servicii ale societatii informationale, internet, transmisie electronica, mijloace video, audio sau de telefonie, expozitii, standuri, prezentari verbale, corespondenta, imagini, afie, postere, panouri, pliante, orice fel de structuri de afiaj, bilete de calatorie pentru transportul public si orice alte modalitati similare;
u) rezetve – cantitati dintr-un produs oferite pentru folosirea pe o anumita durata, gratuit sau la pret redus, pentru scopuri sociale, inclusiv acelea oferite familiilor aflate in nevoie;
v) substituent de lapte matern – orice aliment, fabricat industrial, in concordanta cu normele i standardele intemationale, precum si recomandarile UNICEF si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii, sau preparat in mediul domestic, care este comercializat sau prezentat sub orice alt mod, ca fiind un inlocuitor partial sau total al laptelui matem, destinat nutritiei sugarilor sau a copiilor de varsta mica, indiferent daca ca este sau nu adecvat acestui scop;
w) sistemul de siiniitate – totalitatea institutiilor sau organizatiilor publice sau private, guvemamentale si neguvemamentale, indiferent de gradul de subordonare a acestora, implicate, direct sau indirect, in ocrotirea sanatatii gravidelor, mamelor, sugarilor sau copiilor de varsta mica sau a mamelor acestora. Aceasta definitie include, de asemenea, personalul angajat in practica privata in domeniul sanatatii si exclude farmaciile, drogheriile si alte unitati similare in care produsele vizate sunt de vanzare;
x) sugar – copil cu varsta de pana la 1 an inclusiv.
Capitolul II Informare si educatie
Art. 5. – (1) Ministerul Sanatatii si institutiile aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea sa au responsabilitatea de a informa publicul in ceea ce privete nutritia sugarilor si a copiilor de varsta mica.
(2) Responsabilitatea vizeaza atat planificarea, crearea, fumizarea si diseminarea informatiei, cat si controlul asupra acestora.
Art. 6. – (1) Materialele informationale i educationale referitoare la nutritia sugarilor sau a copiilor de varsta mica, fie scrise, auditive sau vizuale, trebuie sa includa informatii dare, amanuntite i corecte, demonstrate si argumentate prin studii stiintifice ale caror rezultate sa fie semnificative din punct de vedere statistic, referitoare la:
a) nutritia mamei si pregatirea pentru alaptare, precum si continuarea alaptarii;
b) avantajele si superioritatea alaptarii;
c) dezavantajele inlocuirii alaptarii si eventualele riscuri;
d) efectul negativ asupra alaptarii al introducerii alimentatiei complementare;
e) dificultatea revenirii asupra deciziei de a nu alapta;
f) importanta initierii cat mai precoce a alaptarii, importanta alaptarii exclusive pana la varsta de 6 luni si importanta continuarii alaptarii pana la varsta de minimum 2 ani;
g) faptul ca inlocuirea laptelui matem este necesara numai in urmatoarele situatii: situatia copiilor carora alaptarea le este contraindicata de medic, situatia mamelor care prezinta contraindicatia de a alapta, si situatia copiilor a caror mama a decedat, situatia copiilor adoptati;
h) importanta alaptarii la cerere.
(2) Materialele informationale si educationale referitoare la produsele vizate trebuie sa includa, in plus fata de informatiile prevazute la alin. (1), si informatii dare, amanuntite si corecte, demonstrate si argumentate prin studii §tiintifice ale caror rezultate sa fie semnificative din punct de vedere statistic, referitoare la:
a) prepararea si utilizarea corecta a produselor vizate, fie fabricate pe cale industriala, fie preparate in mediul domestic, inclusiv curatarea si sterilizarea recipientelor si a accesoriilor folosite pentru administrare;
b) riscurile pentru sanatate ale alimentelor inadecvate sau ale unor metode de nutritie improprii i, in special, riscurile datorate modului incorect de preparare sau de utilizare a produselor vizate;
c) implicatiile sociale si financiare ale utilizarii produselor vizate.
(3) Materialele prevazute la alin. (1) si (2) nu trebuie sa contina imagini, texte sau alte elemente de natura sa idealizeze utilizarea produselor vizate, sa incurajeze utilizarea acestora, sa sugereze ori sa induca ideea ca utilizarea lor este echivalenta sau superioara alaptarii ori sa descurajeze alaptarea.
(4) Materialele prevazute la alin. (1)s i (2) trebuie sa fie avizate de Ministerul Sanatatii, inaintea producerii acestora la scara larga si a distribuirii.
Art. 7. – (1) Distribuirea catre public a materialelor prevazute la art. 6 se face numai de catre componentele sistemului de sanatate.
(2) Campaniile de informare, precum i orice fel de actiuni de informare a publicului in ceea ce prive§te nutritia sugarilor sau a copiilor de varsta mica, pot fi organizate sau desfa§urate numai de catre componentele sistemului de sanatate, cu avizul prealabil al Ministerului Sanatatii.
Art. 8. – (1) Donatiile, sponsorizarile, precum si orice transmiteri cu titlu gratuit de materiale sau echipamente informationale si educationale privind nutritia sugarilor sau a copiilor de varsta mica, ori cu privire la produsele vizate, sau de orice alte materiale sau echipamente, din partea producatorilor sau a distribuitorilor, catre componentele sistemului de sanatate, direct sau indirect, se fac numai la cererea acestora din urma, in limitele stabilite de acestea si cu avizul prealabil al Ministerului Sanatatii.
(2) In vederea eliberarii avizului prevazut la alin. (1), institutia solicitanta are obligatia de a prezenta Ministerului Sanatatii justificarea necesitatii donatiei, sponsorizarii sau a transmiterii cu titlu gratuit.
(3) Pe materialele sau echipamentele prevazute la alin. (1) pot figura denumirea/firma sau emblema donatorului, sponsorului sau a celui care transmite cu titlu gratuit, dar nu pot figura denumirea sau marca vreunuia din produsele vizate.
Capitolul III Masuri vizand publicul, gravidele si mamele de sugari sau de copii de varsta mica
Art. 9. – Plasarea de produse, reclama si orice alta forma de promovare a produselor vizate catre public sunt strict interzise.
Art. 10. – (I) Nu se permite producatorilor sau distribuitorilor sa realizeze activitati de plasare de produse, reclama la produse vizate, la punctele/structurile de
vanzare, precum si de promovare a produselor vizate la nivelul comertului cu amanuntul, incluzand dar rara a se limita la acestea, oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vanzari speciale, vanzari legate, premii, cadouri, pachete promotionale, etalari speciale la vanzare, distribuire de mostre, sau orice alte practici asemanatoare.
(2) Nu se vor realiza activitati de reclama si orice actiuni de promovare a produselor vizate atat de catre vanzatori directi, cat si cu ocazia vanzarii la distanta a produselor.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu restrictioneaza politicile si practicile de stabilire a preturilor, care au ca scop vanzari cu pret redus ale produselor vizate.
(4) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvemului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vanzarile cu pret redus nu pot fi precedate sau insotite de publicitate.
(5) Reducerile de pret precum si orice alte politici ori practici comerciale sau de stabilire a preturilor nu pot fi folosite de producatori sau distribuitori ca mecanism de reclama sau de promovare a produselor vizate.
Art. 11. – Nu este permisa oferirea, distribuirea sau fumizarea de mostre de produse vizate sau de cadouri prin care sa se promoveze produsele vizate ori sa se faca reclama la acestea, de catre producatori ori distribuitori, direct sau indirect, publicului, gravidelor, mamelor de sugari sau de copii de varsta mica, membrilor familiilor acestora ori personalului din sistemul de sanatate.
Art. 12. – Personalul de marketing in exercitiul functiei sale nu va avea dreptul sa contacteze, direct sau indirect, gravidele, mamele de sugari sau de copii de varsta mica sau membrii ai familiilor acestora.
Capitolul IV Masuri in cadrul sistemului de sanatate
Art. 13. – Ministerul Sanatatii, institutiile aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea sa, toate componentele sistemului de sanatate, precum si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a adopta masurile necesare pentru a incuraja, proteja si promova alaptarea precum si pentru a promova principiile prezentei legi.
Art. 14. – Institutiile prevazute la art. 13 sunt obligate sa informeze personalul din sistemul de sanatate cu privire la responsabilitatile ce ii revin in contextul aplicarii prezentei legi.
Art. 15. – Nu este permisa folosirea vreunei componente a sistemului de sanatate sau a vreunor locatii ori spatii oferite de aceasta in scopul plasarii de produse, reclamei sau al oricarui alt tip de promovare a produselor vizate.
Art. 16. – Nu este permisa folosirea vreunei componente a sistemului de sanatate sau a vreunor locatii sau spatii oferite de aceasta in scopul expunerii produselor vizate sau a oricaror materiale referitoare la astfel de produse, inclusiv materiale care contin imaginea, marca sau denumirea vreunui produs, si nici in scopul distribuirii unor astfel de materiale.
Art. 17. – (1) Instruirea in privinta utilizarii produselor vizate se face numai de catre persoane angajate in cadrul sistemului de sanatate sau persoane angajate ca asistenti comunitari sau mediatori sanitari, special pregatite in acest scop.
(2) Instruirea prevazuta la alin. (1) se face numai mamelor copiilor care nu pot beneficia de lapte matem sau membrilor familiilor acestora.
(3) Instruirile vor fi facute separat, pentru fiecare caz in parte, explicandu-se clar riscurile datorate modului incorect de preparare sau de utilizare a produselor vizate.
Art. 18. – (1) Produsele vizate nu vor fi comercializate in cadrul componentelor sistemului de sanatate sau prin intermediul acestora.
(2) In cadrul componentelor sistemului de sanatate, nu vor fi acordate donatii directe, precum i orice transmiteri directe cu titlu gratuit de produse vizate, de catre producatori sau distribuitori, personalului din sistemul de sanatate, gravidelor, mamelor de sugari sau copii de varsta mica, membrilor familiilor acestora ori publicului.
Art. 19. – (1) Vanzarile, donatiile, sponsorizarile, precum i orice transmiteri cu titlu oneros sau cu titlu gratuit de produse vizate, din partea producatorilor ori a distribuitorilor, catre componentele sistemului de sanatate sau catre institutiile sociale de protectie a copilului, direct sau indirect, se fac numai la cererea acestora din urma, doar in limita necesarului pentru copiii care nu pot beneficia de lapte matem, aflati in ingrijirea acestora, si cu avizul prealabil al Ministerului Sanatatii.
(2) Institutia solicitanta trebuie sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca produsele vizate dobandite potrivit alin. (1) pot fi fumizate pe toata perioada in care copiii in cauza vor avea nevoie de ele.
(3) in vederea eliberarii avizului prevazut la alin. (1), institutia solicitanta are obligatia de a prezenta Ministerului Sanatatii justificarea necesitatii dobandirii produselor vizate prin donatie, sponsorizare sau transmitere cu titlu oneros ori cu titlu gratuit. Institutia solicitanta are obligatia de a prezenta Ministerului Sanatatii masurile luate in vederea respectarii alin. (2).
(4) Produsele vizate, dobandite potrivit alin. (1), pot fi utilizate numai in cadrul institutiilor respective, nu pot fi comercializate si nu pot fi distribuite, donate sau transmise cu titlu gratuit in afara institutiei.
(5) Vanzarile, donatiile, sponsorizarile sau transmiterile cu titlu oneros ori cu titlu gratuit, prevazute la alin. (1), nu pot fi folosite de producatori sau distribuitori ca mecanism de reclama sau de promovare a produselor vizate.
Art. 20. – (1) La evaluarea necesarului de produse vizate, pentru copiii care nu pot beneficia de lapte matem aflati in ingrijirea institutiilor prevazute la art. 19 alin. (1), nu va fi luata in calcul cantitatea de substituenti de lapte matem necesara copiilor care beneficiaza sau pot beneficia de prevederile Legii nr. 321/2001 privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copii cu varste cuprinse intre 0-12 luni.
(2) Acordarea gratuita de substituenti de lapte matem copiilor aflati in situatia prevazuta la alin. (1) si distribuirea substituentilor se realizeaza numai in conformitate cu prevederile Legii nr. 321/2001.
(3) Cu ocazia instruirilor prevazute la art.I 7, personalul implicat are obligatia de a informa mamele copiilor care nu pot beneficia de lapte matem sau membrii familiilor acestora inlegatura cu prevederile Legii nr. 321/2001.
Art. 21. – (1) Mostrele de produse vizate pot fi fumizate componentelor sistemului de sanatate numai la cererea acestora, in limita necesarului pentru studii, cercetari sau evaluari profesionale la nivel institutional si cu avizul prealabil al Ministerului Sanatatii.
(2) In vederea eliberarii avizului prevazut la alin. (1), institutia solicitanta are obligatia de a prezenta Ministerului Sanatatii justificarea necesitatii mostrelor respective.
Capitolul V Masuri vizand personalul din sistemul de sanatate
Art. 22. – Personalul din sistemul de sanatate, in special eel a carui activitate se desfasoara in domeniul nutritiei sugarilor si a copiilor de varsta mica, are obligatia de a se informa in legatura cu responsabilitatile ce ii revin in contextul aplicarii prezentei legi, precum si de a incuraja, proteja si promova alaptarea.
Art. 23. – (1) Informatiile referitoare la produsele vizate, fumizate personalului din sistemul de sanatate de catre producatori sau distribuitori, pot fi doar de natura stiintifica sau faptica si trebuie sa fie clare, amanuntite si corecte, demonstrate si argumentate prin studii stiintifice ale caror rezultate sa fie semnificative din punct de vedere statistic.
(2) Informatiile furnizate potrivit alin. (1) trebuie sa includa aspectele prevazute la art. 6 alin. (1) si (2) si nu trebuie sa sugereze sau sa induca ideea ca utilizarea produselor vizate este echivalenta sau superioara alaptarii ori sa descurajeze alaptarea.
(3) Nu vor fi promovate produsele vizate cu prilejul furnizarii informatiilor prevazute la alin. (1).
Art. 24. – (I) Utilizarea in cadrul componentelor sistemului de sanatate a serviciilor prestate de personal fumizat sau remunerat de producatori sau distribuitori nu este permisa.
(2) Nu este permisa remunerarea suplimenatra a personalului din sistemul de sanatate de catre producatorii sau distribuitorii de produse.
Art. 25. – (1) Producatorii sau distribuitorii nu vor promite, oferi sau acorda, direct sau indirect, bani ori alte foloase, pentru sine sau pentru altul, personalului din sistemul de sanatate, pentru a promova sau a face reclama produselor vizate.
(2) Personalul din sistemul de sanatate nu va pretinde sau primi bani ori alte foloase, pentru sine sau pentru altul, din partea producatorilor sau a distribuitorilor, direct sau indirect, pentru a promova sau a face reclama produselor vizate.
Art. 26. – Nu vor fi acordate donatii, nu vor fi transmise cu titlu gratuit, oferite sau fumizate mostre de produse vizate ori cadouri care sa promoveze produsele vizate sau sa faca reclama la acestea, catre gravide, mame de sugari sau de copii de varsta mica, membrii familiilor acestora ori public, de catre personalul din sistemul de sanatate, direct sau indirect, ori de catre producatori sau distribuitori, prin intermediul acestuia.
Art. 27. – (1) Producatorii sau distribuitorii de produse vizate nu vor acorda iar personalul din sistemul de sanatate nu va primi sponsorizari pentru burse de studiu sau de cercetare, pentru participarea la conferinte profesionale sau pentru orice alte activitati similare, ori alte facilitati asemanatoare.
(2) Personalul din sistemul de sanatate este obligat sa aduca la cunotinta componentei sistemului de sanatate la care este angajat, in cadrul careia ocupa o functie sau de care este remunerat, daca a beneficiat de vreuna din facilitatile prevazute la alin. (1).
Art. 28. – Personalul din sistemul de sanatate nu va divulga persoanelor neautorizate date cu caracter personal ale gravidelor, mamelor de sugari sau de copii .. de varsta mica, ori ale membrilor familiilor acestora, sau alte date care pot conduce la identificarea acestora.
Capitolul VI Masuri vizand personalul de marketing
Art. 29. – (1) Producatorii sau distribuitorii nu vor acorda comisioane din vanzari, stimulente de vanzare, prime sau premii pentru vanzare, bonusuri, sporuri sau alte suplimente ori adaosuri financiare similare, pentru personalul de marketing, calculate pe baza volumului vanzarilor de produse vizate.
(2) Stabilirea de catre producatori sau distribuitori a unor cote referitoare la vanzarea produselor vizate, pentru personalul de marketing, nu este permisa.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu mgradesc dreptul producatorilor si al distribuitorilor sa utilizeze astfel de masuri sau, dupa caz, dreptul personalului de marketing de a beneficia de astfel de masuri, pentru vanzarile altor produse.
Art. 30. – Personalul de marketing nu poate fi angajat, nu poate ocupa functii in cadrul componentelor sistemului de sanatate si nu poate desfii§ura activitati remunerate de acestea sau activitati de voluntariat.
Art. 31. – Sunt strict interzise organizarea sau des:fa§urarea de campanii de informare precum si de orice fel de actiuni de informare a gravidelor, a mamelor de sugari sau de copii de varsta mica ori a publicului, in ceea ce prive§te nutritia sugarilor sau a copiilor de varsta mica, de catre personalul de marketing, precum si participarea la astfel de actiuni.
Capitolul VII Etichetarea
Art. 32. – (1) Etichetele produselor vizate trebuie sa contina toate informatiile necesare cu privire la produs si la utilizarea corespunzatoare a acestuia.
(2) Etichetele trebuie sa fie concepute astfel incat sa nu se mdeparteze cu U§urinta de pe ambalaje.
Art. 33. – Etichetele produselor vizate trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) ingredientele folosite;
b) compozitia si structura produsului;
c) valoarea energetica a produsului;
d) conditiile de depozitare impuse inainte si dupa deschiderea ambalajului;
e) data productiei si data durabilitatii minimale sau data limita de consum;
f) mentiuni care sa permita identificarea lotului.
Art. 34. – Ambalajele produselor vizate sau etichetele acestora trebuie sa contina urmatoarele mentiuni marcate vizibil pentru a putea fi vazute CU U§Urinta, lizibil, U§Or de inteles si intr-un mod ce nu permite §tergerea; acestea nu vor fi in niciun fel mascate, nu se inscriptioneaza in locuri obscure sau intrerupte prin inscriptii ori imagini:
a) avertismentul ,,Foarte important” va preceda celelalte mentiuni de pe eticheta sau ambalaje;
b) mentiunea ,,Laptele matem este cea mai buna hrana pentru copilul tau”;
c) mentiunea ,,Se recomanda alaptarea exclusiva pentru sugarii cu varsta de pana la 6 luni pentru asigurarea necesarului nutritional zilnic, cat si suportului imunologic specific acestei varste”;
d) in cazul produselor destinate nutritiei sugarilor sau a copiilor de varsta mica, o mentiune referitoare la faptul ca produsul trebuie utilizat numai la indicatia personalului specializat din sistemul de sanatate si numai dupa instruirea specializata in privinta utilizarii acestor produse;
e) instructiuni pentru prepararea si utilizarea corespunzatoare a produsului;
f) avertizari cu privire la riscurile pentru sanatate ce decurg din depozitarea, prepararea sau utilizarea improprie a produselor;
g) in cazul produselor destinate nutritiei sugarilor sau a copiilor de varsta mica, varsta la care este recomandat produsul precum si mentiuni care sa permita consumatorilor sa faca o distinctie clara intre aceste produse.
Art. 35. – (1) Toate mentiunile de pe eticheta sau ambalaj trebuie sa fie redactate in limba romana, :fara a exclude prezentarea acestora si in alte limbi.
(2) Nici ambalajul si nici eticheta produselor vizate nu var contine imagini, texte sau alte elemente de natura sa idealizeze utilizarea produselor vizate, sa incurajeze utilizarea acestora, sa sugereze ori sa induca ideea ca utilizarea lor este echivalenta sau superioara alaptarii ori sa descurajeze alaptarea.
(3) Este strict interzisa folosirea pe ambalajul si eticheta produselor vizate a fotografiilor sau imaginilor cu copii.
(4) Pot fi incluse reprezentari grafice care sa faciliteze identificarea sau descrierea produsului ori sa ilustreze metodele de preparare sau de utilizare a produselor.
(5) Nici ambalajul si nici eticheta produselor vizate nu pot contine termenii
,,umanizat”, ,,matemizat” sau alti termeni similari, care ar putea induce ideea ca produsele vizate destinate nutritiei sugarilor sau a copiilor de varsta mica sunt echivalente laptelui matem.
Art. 36. – Orice alte materiale insotitoare ale produsului precum si orice materiale informative despre produs sau despre prepararea si utilizarea corespunzatoare a acestuia trebuie sa contina elementele prevazute la art. 33 si 34
si sa respecte conditiile prevazute la art. 35.
Art. 37. – (1) Niciun alt produs, in afara formulelor de inceput, nu poate fi comercializat sau prezentat in alt mod, ca fiind adecvat sa satisfaca complet, prin sine insuti, cerintele nutritionale normale ale sugarilor cu varsta de pana la 4-6 luni.
(2) Formulele de inceput si formulele de continuare pot fi comercializate sau prezentate in alt mod, numai sub denumirile ,,formula de inceput” si, respectiv, ,,formula de continuare”.
(3) Produsele vizate, comercializate sau prezentate in alt mod, ca hrana pentru sugari sau copii de varsta mica, care insa nu intrunesc toate cerintele preparatelor pentru sugari sau copii de varsta mica, dar care pot fi modificate in acest sens, trebuie sa contina pe eticheta un avertisment referitor la faptul ca produsul nemodificat nu trebuie sa fie singura sursa de alimentatie pentru sugari sau copii de varsta mica.
(4) Pe eticheta, pe ambalajul sau pe orice material informativ despre laptele care nu este adecvat pentru alimentatia sugarilor sau a copiilor de varsta mica si nici nu poate fi utilizat ca ingredient principal al preparatelor pentru sugari sau copii de varsta mica, nu trebuie sa existe instructiuni cu privire la modul in care produsul ar putea fi modificat pentru a fi utilizat 1n nutritia sugarilor sau a copiilor de varsta mica sau pentru fi utilizat ca ingredient principal al preparatelor pentru sugari sau copii de varsta mica.
Capitolul VIII Calitatea si compozitia produselor vizate
Art. 39. – Calitatea si compozitia produselor vizate trebuie sa corespunda normelor si standardelor nationale si intemationale in vigoare, precum si recomandarilor UNICEF si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Art. 38. – (1) Produsele vizate mentionate la art. 1 alin. (2) lit. (a), (b) si (c) trebuie sa respecte normele si standardele nationale si intemationale referitoare la calitatea alimentelor, precum si recomandarile UNICEF si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii, inspecial Codul de practica igienica pentru alimente destinate sugarilor si copiilor de varsta mica.
(2) Standardele nationale referitoare la compozitia produselor vizate mentionate la art. 1 alin. (2) lit. (a), (b) si (c) se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii, ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al pre§edintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Capitolul IX Implementare si monitorizare
Art. 40. – Ministerul Sanatatii este organul de specialitate al administratiei pµblice centrale care asigura elaborarea, reglementarea si implementarea strategiilor si politicilor in domeniul nutritiei sugarilor si a copiilor de varsta mica, a celor din domeniul marketingului substituentilor de lapte matem, precum si a politicilor de protectie si promovare a alaptarii.
Art. 41. – Monitorizarea aplicarii prevederilor prezentei legi se realizeaza de catre Ministenil Sanatatii.
Art. 42. – Ministerul Sanatatii colaboreaza cu UNICEF si cu Organizatia Mondiala a Sanatatii in realizarea monitorizarii prevazute la art. 41.
Capitolul X Raspundere, contraventii si sanctiuni
Art. 43. – Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea contraventionala, disciplinara sau civila.
Art. 44. – (1) Nerespectarea prevederilor art. 6 – 12, 15 – 21, 23, 25, daca nu sunt savarite astfel focat sa constituie infractiuni conform legii penale, precum i ale art. 26 i 31 – 39 constituie contraventie i se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul contravenientilor persoane juridice, cu amenda de la 25 lei la 100.000 lei;
b) in cazul contravenientilor persoane fizice, cu amenda de la 25 lei la 100.000 lei;
(2) Nerespectarea prevederilor art. 24 i 27 – 30 constituie contraventie i se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul contravenientilor persoane juridice, cu amenda de la 25 lei la 100.000 lei;
b) in cazul contravenientilor persoane fizice, cu amenda de la 25 lei la 100.000 lei.
Art. 45. – Sanctiunile prevazute la art. 44 se aplica persoanelor fizice sau persoanelor juridice, dupa caz, in functie de natura contraventiei savarite.
Art. 46. – Produsele vizate, precum i orice alte bunuri destinate, folosite sau rezultate din contraventiile prevazute la art. 44 se confisca, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 47. – Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputemicite in acest sens din cadrul Ministerului Sanatatii.
Art. 48. – Dispozitiile prezentului capitol, referitoare la contraventii, se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvemului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul XI Dispozitii finale
.. Art. 49. – Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile legale fn vigoare in materie comerciala, precum si cu cele referitoare la alimente, in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
Art. 50. – Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 51, care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii.
Art. 51. – (1) In termenul prevazut la art. 50, Ministerul Sanatatii va elabora normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
(2) In acelai termen, Ministerul Sanatatii, Ministerul Agriculturii i Dezvoltarii Rurale i Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara i pentru Siguranta Alimentelor vor elabora un ordin comun care va modifica in mod corespunzator Ordinul comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 387/251/2002 pentru aprobarea Normelor privind alimentele cu destinatie nutritionala speciala, publicat 1n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 926 din 18 decembrie 2002, cu modificarile i completarile ulterioare.
Prezenta lege transpune articolele 3 si 11 – 15 din Directiva 2006/141/CE a Comisiei privind formulele de fnceput si formulele de continuare ale preparatelor pentru sugari respectiv ale preparatelor pentru copii de varsta mica si de modificare a Directivei 1999/21ICE, publicata ‘in Jurnalul Oficial al Comunitafilor Europene (JOCE) nr. L 401 din 30 decembrie 2006.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 i ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.